Tot ce trebuie să știți despre întreținerea și repararea curelei de transmisie

Tot ce trebuie să știți despre întreținerea și repararea curelei de transmisie

Cureaua de transmisie este responsabilă pentru cuplarea alternatorului, a servodirecției, aerului condiționat și a altor componente importante cu arborele cotit. Arborele cotit face parte din motor și asigură energie alternatorului. La unele autoturisme, arborele cotit poate furniza energie și pompei de apă.

În timp, cureaua de transmisie suferă efecte ale uzurii, cauzate de căldura motorului (întindere, crăpături), ajungând să se rupă și îngreunând direcția. În cazul autovehiculelor în care arborele cotit controlează și pompa de apă, ruperea curelei de transmisie poate cauza supraîncălzirea motorului, ceea ce poate duce la probleme serioase pentru vehiculul dumneavoastră.

Cu o întreținere adecvată, vă puteți proteja mașina de daune serioase, economisindu-vă în același timp banii pentru reparații.

Întreținerea de bază a curelei de transmisie

Pentru a crește durata de viață a curelei de transmisie, iată câteva sfaturi pentru o întreținere de bază a acesteia, pe care ar trebui să le cunoașteți:

Să știți unde se află cureaua. Primul pas este identificarea curelei de transmisie. Amplasarea exactă a curelei de transmisie poate varia în funcție de mașină. La majoritatea mașinilor, cureaua este amplasată în partea din față a motorului. Când verificați cureaua, asigurați-vă întotdeauna că mașina este oprită și răcită.

Cureaua de transmisie trebuie verificată la fiecare schimb de ulei. În mod normal, mecanicii vor verifica și cureaua de transmisie la un schimb de ulei, pentru a se asigura că nu are daune semnificative. Cu toate acestea, este destul de simplu să o verificați și singur.

Asigurați-vă că este aliniată corect pe fulii. Dacă cureaua alunecă de pe fulii, atunci înseamnă că fie mașina dvs. nu funcționează corespunzător, fie unele componente importante pot pierde curent.

Verificați întinzătorul de curele. Dispozitivul de tensionare reglează cantitatea de tensiune de pe curea pentru a se asigura că aceasta rămâne pe fulii. Dacă tensiunea este slăbită, cureaua poate aluneca de pe fulii, cauzând pierderea de curent la componentele alimentate de curea.

Învățați regula degetului mare. Dacă există mai mult de trei fisuri într-un spațiu de cca. 2,5 cm (cât lățimea degetului mare) de pe curea, este timpul să o înlocuiți.

O curea are de obicei o durată de viață între 100.000-160.000 km. Curelele nu trebuie înlocuite des, decât atunci când dau semne de uzură sau au suferit daune.

Semne de avertizare

Asigurați-vă că recunoașteți semnele care indică uzura curelei dvs., riscând să se rupă. Dacă observați oricare dintre următoarele semne de avertizare, este cazul să apelați la un mecanic sau să vă verificați cureaua:

  • Zgomot de scârțâit de la motor
  • Martorul bateriei este aprins pe bord
  • Adâncițuri, zgârieturi sau fisuri în curea
  • Puncte slabe în curea
  • Cauciuc dezlipit de curea
  • Aburi sau vapori care ies de sub capotă
  • Alte semne de supraîncălzire a motorului

Înlocuirea curelei rupte

Repararea unei curele uzate sau deteriorate nu este posibilă. Aceasta va trebui mai degrabă înlocuită, decât reparată. Dacă nu vă pricepeți la mecanismul de sub capotă, vă recomandăm să solicitați ajutorul unui mecanic.

Dacă vreți totuși să înlocuiți singur cureaua, vă sfătuim să urmați următoarele instrucțiuni, ca un ghid general. (Însă țineți minte că fiecare mașină este diferită, iar schimbarea curelei la anumite mașini poate necesita unelte speciale.) Schimbarea curelei nu ar trebui să dureze mai mult de 15 minute.

  1. Asigurați-vă că mașina este oprită și răcită înainte să atingeți oricare parte a motorului.
  2. Citiți schița traseului curelei. Aceasta se găsește fie sub capotă, fie în manualul mașinii.
  3. Folosiți o cheie cu clichet sau un instrument special pentru cureaua de transmisie, pentru a îndepărta dispozitivul de tensionare a curelei.
  4. Scoateți cureaua veche de pe fulii.
  5. Asigurați-vă că fuliile se rotesc liber.
  6. Țineți cureaua veche și pe cea nouă una lângă alta, pentru a vă asigura că au aceeași lungime și lățime.
  7. Urmați schița traseului, pentru a instala noua curea. Asigurați-vă că partea canelată a curelei noi este așezată pe partea canelată a fuliilor. (Mașina dvs. poate avea sau nu fulii canelate.)
  8. Tensionați cureaua prin comprimarea dispozitivului de tensionare.
  9. Verificați tensiunea curelei. Trageți de curea. Dacă se întinde mai mult de un centimetru, este prea largă.
  10. Înainte de a porni mașina, verificați încă o dată dacă cureaua este montată corect, dacă este bine fixată pe fulii și dacă este suficient de tensionată.

După înlocuirea curelei, țineți capota deschisă și porniți mașina pentru a vă asigura că toate componentele sunt alimentate cu curent. Urmăriți cureaua de transmisie pentru a vă asigura că se rotește corect pe fulii. Dacă există probleme, verificați schița pentru a vă asigura că ați dirijat corect cureaua.

Chiar dacă aparent înlocuirea curelei este o parte simplă a întreținerii vehiculului, este bine să consultați un mecanic dacă aveți dubii cu privire la instalare. O curea montată necorespunzător poate provoca daune majore mașinii dvs.